Networking – ofera valoare, ca sa primesti valoare

Social Media Summit – un eveniment BIZ
februarie 17, 2017
externalizare marketing blog
 
Conversatiile pe care le am cu clientii, cu furnizorii, dar si cu prietenii sau colaboratorii apropiati se poarta, repetitiv, chiar obsesiv in jurul aceleiasi intrebari: cum iti poti creste valoarea pe piata ca angajat, dar si ca antreprenor. Ce este de facut in plan individual-profesional?

Raspunsul la acesta intrebare este unul singur, presupunand ca aria de abilitati tehnice si manageriale este acoperita printr-un program constant de "actualizare", de "improspatare". Acest raspuns se rezuma la un singur cuvant: networking-ul.

Viteza este buna, insa pe intervale scurte

Eticheta pe care o pot pune pe aproape fiecare an din 2006 pana acum este viteza. Viteza cu care crestem crestem afacerea (anii 2006 - 2008) si viteza cu care administram (adica taiem) costurile si restructuram afacerea (anii 2009 - 2014).

Viteza este buna doar atunci cand stii cu adevarat unde mergi. In 2006-2008 credeam ca mergem spre o zona de dezvoltare ce ne va permitem sa ardem etapele si sa ajungem din urma Vestul. In 2009 - 2014 am inceput in viteza si am continuat in viteza programe de restructurare.

In toti acesti ani ne-am straduit sa facem cat mult in cat mai putin timp. Asa am trait, asa era lumea in acesti ani - si poate ca va mai fi inca un an, maxim 2 de acum inainte. Rezultatul nu este insa unul care ne face cinste: concentrare pe sine si pe auto-conservare, pe supravietuire.

De la "eu", la "noi"

Cred ca ne apropiem de o perioada in care incepem tranzitia de la o mentalitate de tip “eu” la una de tip “noi”. Incepem sa gasim timp, putin - acum la inceputul schimbarii de paradigma, pentru a gandi – pentru a fi un pic mai atenti la cei din jurul nostru. Incepem sa ne manifestam in plan personal si profesional cu ceva mai mult angajament si pasiune. Incepem sa descoperim ce insemana de fapt networkingul si incepem sa intelegem ca acesta este un proces si nu un eveniment.

Network, network, network

Networkingul inseamna, din punctul meu de vedere, un proces caracterizat de consecventa si consistenta prin care un profesionist ajunge sa fie cunoscut (si recunoscut) de catre aceia care pot sa-l ajute sa-si consolideze si sa-si creasca cariera. Inseamna a construi o banca de resurse umane care plateste dobanda pe durata intregii cariere – ideal pe viata, pentru aceia dintre noi care reusesc sa-si transforme contactele in prieteni. Networkingul trebuie planificat.

Pentru a dezvolta o harta de urmat, exista cateva intrebari pe care fiecare dintre noi trebuie sa si le adreseze:
  1. unde fac networking acum si unde ar trebui sa fac?
  2. unde fac networking partenerii mei de afaceri, sau angajatorii de top?
  3. care sunt cei top 5 oameni pe care vreau sa ii cunosc in urmatoarele luni (6 -12 luni)?
  4. ce obiective specifice de networking ar trebui sa imi propun pentru urmatoarele 12 luni?
Dupa parerea mea, orice profesionist care ia networking-ul in serios trebuie sa exploateze constant trei platforme: evenimentele de afaceri, prezenta pe LinkedIn si pe Facebook. Aceste platforme sunt locul perfect de conectare intre furnizori si clienti, intre angajatori si candidati. Ele asigura unui angajator sau unui expert in recrutare suficiente puncte de interactiune cu persoana pe care doresc sa o angajeze si, pe langa datele pe care acestia le obtin intr-un interviu de angajare, ele ofera o vedere 360° asupra activitatii profesionale dar si a personalitatii candidatului.

Trei pasi pentru un networking eficient

Eu am o rutina in trei pasi pe care o urmez permanent:
  • Baza de contacte de la evenimente de afaceri. Conferintele, evenimentele de networking sunt ocazii excelente de a cunoaste noi oameni. Toate contactele obtinute sau reconfirmate in cadrul acestor evenimente sunt notate intr-o baza de date si legate (link) cu “Address Book”-ul din laptopul meu (evident, sincronizate cu telefonul mobil). Imi pregatesc participarea la eveniment prin a stabili obiectivele participarii si a afla cine vine. Intotdeauna ajung mai devreme. Am cu mine carti de vizita si am proaspata in minte prezentarea de 30 de secunde (un mic discurs care furnizeaza informatii despre mine si compania mea si creeaza interes si raspuns din partea interlocutorului meu). Imi programez o stare de spirit entuziasta si pozitiva (nimeni nu vrea sa discute cu o persoana posomorata si pesimista). In timpul discutiei cu un interlocutor nu incerc sa vand serviciile companiei mele. Stabilesc doar o legatura cu persoana respectiva in baza unor afinitati sau contacte comune si confirm o intalnire ulterioara in cadrul careia pot vinde serviciile companiei mele.
  • LinkedIn. Intotdeauna verific contactele din baza mea de date cu profilul acestora pe LinkedIn. Urmaresc cu atentie sectiunea privind experienta profesionala si educatia, respectiv pe cea de recomandari si grupuri. Verific apoi lista mea de contacte din LinkedIn si incerc sa vad cine din cei pe care ii cunosc si cu care sunt conectata este in legatura cu persoana despre care vreau sa stiu cat mai multe. Dupa ce obtin un accept de conectare pe LinkedIn cu persoana in cauza, analizez cantitativ si calitativ lista sa de contacte: ce contacte sunt in acea baza, ce pozitie au persoanele conectate, cate conexiuni pe verticala si pe orizontala are persoana respectiva la locul de munca actual sau anterior. Calitatea contactelor, a grupurilor in care persoana cautata este membra, tipul de comentarii pe care le posteaza in camerele de discutii ale grupurilor, toate acestea sunt o sursa foarte buna de informatii si un factor important in creionarea profilului profesional.
  • Facebook. Facebook poate fi privit pana la un punct ca o platforma similara LinkedIn. Aditional ea ofera o puternica componenta sociala si personala. Eu vad Facebook precum biroul de la serviciu. Atunci cand trec pe langa biroul cuiva, privirea imi este atrasa intotdeauna de fotografii si de felul in care persoana respectiva si-a personalizat spatiul de lucru. Astfel, intr-o clipa, pot sa imi fac un punct de vedere initial despre viata acelei persoane. Facebook ofera facilitati similare. Fotografiile si video-urile postate, link-urile, aplicatiile, prietenii imi ofera o imagine rezonabil de buna asupra preferintelor si a zonelor de interes ale persoanei in cauza.
  • Am mentionat anterior ca networkingul, indiferent de obiectivul fixat (contacte de afaceri sau gasirea unui loc de munca), este un proces si nu un eveniment.

    Aceasta inseamna ca numele jocului este consecventa si consistenta. Adica, networkingul trebuie facut in fiecare saptamana, in fiecare luna - trebuie adaugate saptamanal persoane noi la lista de contacte (e nevoie de sase luni pentru a stabili o relatie de durata). Pentru aceste contacte trebuie puse la dispozitie materiale, informatii, idei - toti acestia trebuie sa primeasca valoare ca si eu sa primesc valoare la randul meu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *